Allt handlar inte om delningar

Det har mediemässigt varit ett intensivt dygn med anledning av Svenskarnas partis demonstration 1 maj i Jönköping. Och uppgifter om hur mycket publicerat material på olika nyhets- och mediesajter delats i sociala medier har haglat som spön i backen. Och det har också slagits rekord. Men hur är det egentligen det där med delningar?

Det senaste dygnet har man kunna läsa om hur mycket olika publicerade artiklar i media har delats i sociala medier och då framförallt på Facebook. Men i samtliga fall så är det missvisande siffror och handlar inte alls om delningar.
Vad menas då egentligen med en delning? I går så skrev Sveriges Radio Jönköping i en artikel om klockringen som hade delats över 23 000 gånger (idag uppe i drygt 28 0000). Jag påtalade för en av SR P4 Jkpg:s medarbetare att det egentligen inte handlar om delningar utan om all interaktion med den publicerade artikeln ”Här varnar kyrkans klockor för fara”. I själva verket hade artikeln inte alls delats 23 000 gånger på Facebook utan lite drygt 3 400 gånger vilket är en bra siffra men en väsentligt skillnad. Däremot hade den gillats över 18 000 gånger och kommenterats över 1400 gånger.
Felet de flesta gör är att man räknar all interaktion kring en artikel som delningar vilket är som sagt missvisande. SR:s medarbetare hade dock stenkoll på hur det fungerar och ändrade i texten så att den blev tydligare, från att den hade ”delats” till att den hade ”delats och gillats”.
I radion senare i går eftermiddag när man diskuterade hur mycket P4:s artikel men åtta minuters klockringning hade spridits så pratade man inte ”delningar” utan ”delats och gillats”. Tummen upp på den.
Så när man delar och rekommenderar en artikel på Facebook så kommer den att gillas och kommenteras, vidaredelas och det kanske blir en diskussion om den delade artikel. I princip så kan ett fåtal personer faktiskt driva upp delningssiffran avsevärt. Om två personer diskuterar en delning och skriver tillsammans säg 50 inlägg eller om det är 50 personer som gillar artikeln så kommer ”delningsstatistiken” att visa samma sak. Det är därför som det kan bli stora siffror. Men bryter man ner det till vad som är delning, likes eller kommentarer så får man en annan bild.
Ett bättre ord i många fall skulle vara interaktioner istället för delning.

Vi kan ta ett exempel, artikeln i Aftonbladet ”Motståndet vann i Jönköping i dag” har enligt Aftonbladet delats eller rekommenderats över 3 200 gånger och twittrats ut 155 gånger.  När man kontrollerar siffran så ser det ut så här, den har i själva verket delats 354 gånger, gillats 2640 gånger och kommenterats 242 gånger, totalt aktivitet 3236. Den har dessutom twittrats 155 gånger och delats på LinkedIn 1 gång.

Ett annat exempel är artikeln ”Jönköpingsborna stod upp mot nazisterna” i Aftonbladet skriven av frilansjournalisten Andreas Söderlund som tidigare arbetat på Jönköpings-Posten. Artikeln har enligt Aftonbladet delats över 9700 gånger. Bryter man ner den så ser det ut enligt följande. 865 delningar, 8313 likes och 527 kommentarer, total interaktioner/aktivitet 9705. Väldigt bra siffror som visar stor aktivitet kring artikeln.

Men innan man börjar att prata om delningsrekord så är det viktigt att titta lite närmare på vad som döljer sig bakom siffrorna. Man kan prata om att man har stor aktivitet kring en publicerad artikel men att kalla allt för delning blir fel.

Vill du själv kontrollera när någon säger hur många gånger det de har skrivit delats?
Det finns en mängd olika tjänster för att kontrollera aktivitet i sociala medier. Här är en för att kontrollera Facebook.
http://www.emetello.com/facebook-share-counter/