Apparna lyfter Hallpressens statistik

iq trading gioco I förra veckan gick Hallpressen ut i sina samtliga tidningar och berättade hur bra det går just nu för de olika sajterna. Det är rekordsiffror men vad döljer sig egentligen bakom den statistik man presenterade? Och kan man lita den? 

Hallpressen har haft sex raka veckor med rekordtrafik i sina digitala kanaler. Jag har granskat den statistik som presenterades i fyra av Hallpressens tidningar. Siffrorna i sig som man valt att visa stämmer men man har varit selektiv i vilka siffror man har valt att lyfta fram och man har varit otydlig med vad siffrorna avser. Det är självfallet så att man vill visa upp det som är positivt men jag menar att man har samtidigt blandat korten rejält för läsaren.

binäre optionen broker in deutschland När man utelämnar vissa parametrar så blir det svårt att värdera statistiken. Det finns i grunden tre värden som man brukar ta upp när man pratar om statistik och det är (1)  http://actioncooling.com/?kiko=bin%C3%A4re-optionen-pro-und-contra&736=0e binäre optionen pro und contra unika besökare eller webbläsare som det egentligen är, (2)  Atarax till salu besökare (webbläsare) och (3)  binaire opties hoe werkt het sidvisningar. Kort så är en binäre option demokonto unik besökare en person/webbläsare som har gått in på sajten. Sedan kan en unik besökare återkomma till sajten flera gånger om dagen eller i veckan. Då räknar man  Var kan jag Köpa Cialis besök http://oldcommercialroom.de/?riven=bin%C3%A4re-optionen---meine-geschichte-forum&277=56 binäre optionen - meine geschichte forum Sidvisningar är antalet sidor som den unika besökaren besöker. En billig Viagra sverige unik besökare gör flera trading 5 minuti besök och besöker varje gång x antal sidor. Om du vill ha en fördjupning kan du läsa mer här: Skillnaden mellan unika besökare, besök och sidvisningar
Så siffrorna i sig säger en hel del om aktiviteten på en sajt. Men också relationen mellan dessa olika parametrar är viktig för det gör att man på ett bättre sätt kan värdera statistiken. Om man utelämnar en parameter så blir det givetvis svårare.

Otydligt om apparna

Viagra köpa apoteket I Jönköpings-Posten lyfte man fram sidvisningar men utelämnade andra siffror vilket gör det svårt att värdera statistiken. Dessutom gjorde man efter första publiceringen på webben en ändring i antal sidvisningar från 406 000 till 889 000 utan att förklara var dessa kom ifrån. Jag tyckte att det var märkligt. 

opcje binarne a podatki jp_andringen

trend online Jag har pratat med Hallpressens redaktionschef Herman Nikolic och han förklarade ändringen med att man hade glömt att ta med statistiken för appen  www 24optionen de Min JP (e-tidningen ej inräknad). I den statistiken som man presenterade i de olika tidningarna var apparna inkluderade vilket inte framgick tydligt i artiklarna.

trading online banca intesa Statistiken för apparna kan man som utomstående inte verifiera som man kan göra med webbstatistiken på olika statistiktjänsterna som till exempel KIA Index och Ocast. Därför fick jag en inbjudan av Herman Nikolic att komma och titta på den statistik som i dag inte är offentlig. Vi hade en trevlig stund och det blev ett samtal om statistik som både var intressant och givande. Kredd till Hallpressen och Herman för att man vågade vara transparenta. 

köp Viagra 120 mg online utan recept Jag ska säga det att jag hade ingen anledning att misstro själva siffrorna som man gick ut med utan jag reagerade mest på att det fattades parametrar och att man var otydlig med vad totalsiffrorna egentligen avsåg. Men nu är det alltså utrett. Och snart blir statistiken för apparna offentlig på KIA Index. Det är bra för läsarna och för annonsörerna. 

– Vi vill att app-statistiken självklart ska finnas tillgänglig så snart som möjligt. Jag hoppades att det skulle ha varit klart innan vår publicering men det dröjer nog ett par veckor till. Då kommer du att se hela vår trafik, säger Herman Nikolic.  

Olika beteendemönster

Ett annat fel som Hallpressen gjorde var att man klumpade man ihop sidvisningar för webben och sidvisningar för appen. Jag anser att det är fel därför att det handlar om olika beteendemönster. På webben så har man ett mindre antal besök och sidvisningar per unik besökare men i appen däremot så är den siffran mycket högre och det beror på just på att man har olika beteenden på webb och mobilen och app. På webben så har man ungefär två sidvisningar per besök medan i appen så ligger siffran på åtta. En avsevärd skillnad. Om man omvandlar det till rena siffror så motsvarar 406 000 sidvisningar på webb/desktop på JP.se:s 105 000 unika besökare medan drygt 483 000 sidvisningar i appen motsvarar kanske 25-30 ooo unika. Att klumpa ihop sidvisningarna blir därför missvisande. 

Tillfällig topp för VN

I Värnamo Nyheter så lyfte man fram besökare (webbläsare) istället. Även här skriver man inte ut de andra parametrarna vilket återigen gör det svårt att värdera. Rekordsiffrorna som man presenterade i de olika tidningarna var förresten för höstlovsveckan, alltså vecka 44. I stället för att avvakta för att se om det var en tillfällig topp går man i stället ut snabbt med siffrorna. Siffrorna för webb visade sig vara just en tillfällig topp. Veckan efter var man tillbaka runt det snitt som man haft innan höstlovsveckan. 

Jnytt backar

Och så till Jnytt. Ja, här skrev man ”Jnytt satte nytt rekord – tack” men det var egentligen inte så mycket att skriva om. Man ökade visserligen just den veckan och det var faktiskt den bästa veckan på webben på mycket länge med 117 000 unika. När det gäller app-användandet så ökar det något men sanningen är att Jnytt som nättidning har stannat av och till och med gått bakåt. Man tappade redan för att par år sedan och sedan i vintras har man tappat ytterligare. Att då tala om rekord känns lite märkligt. 
Dessutom är det lite komiskt att just den veckan (44) som man pratar om rekord och att ”Jnytt stärker sin position som Smålands största sajt” så tappade man förstaplatsen. Man var faktiskt inte bättre än trea bakom Barometern och systertidningen Jönköpings-Posten. Vecka 45 dyker man ner ordentligt till 91 960 unika. Barometern är fortsatt etta och Jönköpings-Posten är på andraplats och för andra veckan i rad före Jnytt. Vi kanske är med om ett tronskifte nu. 

Inga siffror alls

Och så har vi Vetlanda-Postens publicering ”Rekordsiffror för tidningens sajter”. Ja, här var det svårast att verifiera siffrorna av den enkla anledningen att man inte presenterade några. Det enda man skrev var om en ökning i procent för de olika tidningarna Smålands-Tidningen, Smålands-Dagblad, Vetlanda-Posten och Tranås Tidning. 

I de olika tidningarna så har man gått ut med att Hallpressen har haft sex raka veckor med rekordtrafik. Då pratar vi om den totala trafiken för samtliga sajter och appar. Men det är en sanning med modifikation. Om appstatistiken räknas in så kan man tala om att man ökat och om rekord, om vi framförallt tittar på sidvisningar. Tidigare har unika besökare varit hårdvalutan för statistik men för Hallpressen vill man gärna visa upp statistiken för sidvisningar i stället. 

– Unika besökare är lite old school. Vi tycker att besökare och sidvisningar är viktigare för det är där vi kan se hur vi bygger relationer med våra läsare. Vi ser att vi har fler som kommer tillbaka oftare och läser mer. Vi har nöjda med det antal unika besökare som vi har och vi arbetar med att få mer trogna läsare,   säger Hallpressens redaktionschef Herman Nikolic. 

Jönköpings-Posten går bäst

Jag tycker dock att det blir missvisande på det sätt som man presenterar sin statistik. Sammanfattningsvis så kan jag säga att den tidning som går bäst är Jönköpings-Posten både när det gäller webb och app. Det är Jönköpings-Posten som lyfter statistiken. Man har haft ett tiotal veckor med bra siffror för webb men veckan efter rekordveckan tillika höstlovsveckan så dök statistiken till den sämsta på över tio veckor. Trots det är Jönköpings-Posten över tid vinnaren. 

Jnytt går sakteligen bakåt när det gäller webben. Jnytt-appen ökar något men webben är ändå starkast. Värnamo Nyheter ökar som tidning men höstlovsveckans ökning på webben höll bara en vecka. Man hade en exceptionell bra vecka och nu är man tillbaka i tidigare nivåer. 
När man presenterar statistik så gäller det att vara försiktig och vaksam på om det är något tillfälligt eller stadigvarande. Hallpressen i stort har haft sex veckor med en ökning men det är som sagt främst apparna som lyfter statistiken. 

Det kan slå fel

Här följer ett exempel hur fel det kan bli. I somras så publicerade Värnamo Nyheter en artikel med rubriken – Rekordstort intresse för vn.se. Den veckan 27 var helt fantastisk sett till unika besökare. Och visst kan man glädjas? Visst är det något man snabbt ska gå ut med? Eller inte. 

Det var nog inte många läsare som kollade upp siffrorna. Titta på bilden nedan. Den veckan, 4 juli – 10 juli hade man enligt artikeln runt 100 000 trading di opzioni binarie wikipedia unika besökare och över 400 000  binäre optionen simulation sidvisningar. Titta på måndag 4 juli och tisdag 5 juli. Måndag har 48 878 unika besökare och på tisdagen är det över 34 000 unika. Sedan går det ner resten av veckan till de nivåer man haft tidigare veckor, alltså under 10 000. 

kia_vn_july
Av de nyheterna som man uppger i artikeltexten som bidrog till rekordveckan, som förresten fortfarande är en av VN:s bästa veckor, så är det bara en av dem som publicerades 4 juli och som bidrog till att statistiken slog i taket. Det är artikeln  SFI-eleverna i Gislaved – vill ha sommarlov. Det är alltså inte rekordstort intresse för VN utan rekordstort intresse för en enda artikel, om nyanlända. 

Trollen genererar trafik

Och det är så – att nyheter som handlar om invandrare och nyanlända drar till sig troll och genererar ibland enormt med trafik. Nyhetsartikeln har 47 kommentarer vilket är otroligt mycket för VN. Det länkas till artikeln från rasistiska sajter, bloggar och Flashback och den har delats många gånger på Facebook och har närmare 10 000 interaktioner, alltså delningar, likes och kommentarer. 
Så att gå ut just den veckan och säga att det är rekordstort intresse för vn.se är rena rama vansinnet. Jag är förundrad över att ingen kontrollerade detta. Man snittar på runt 9000 per dag och helt plötsligt har man närmare 49 000 och dagen efter över 34 000? Ingen som undrar liksom när statistiken sticker iväg så en dag?
Ett annat exempel som jag skrivit om är när Vetlanda-Posten råkade ut för något liknande i somras. Man ligger och skvalpar på 3500-4000 per dag och så helt plötligt sticker det iväg under två dagar. Först över 28 000 och sedan över 37 000. Från att ha haft runt 18 000 unika i veckan så hade man plötsligt över 87 000. Och det berodde på en enda artikel som fick stor spridning via rasistiska sajter och på sociala medier. 
Interaktionsstatistiken för artikeln, 9072 likes, 2177 delningar och 3823 kommentarer, alltså 15 072 interaktioner totalt. 

vetlanda-posten

Vetlanda-Posten gick dock inte ut veckan efter och berättade att det var rekordstort intresse för sajten. 

Det går framåt

Jag och Hallpressen har en historia när det gäller statistik. Det började när jag pekade på grova fel i den statistiken man gick ut i samband med en träningsmatch i januari 2014 mellan J-södra och Husqvarna FF. 
Det var Hallpressens första webbsändning och man presenterade osannolika siffror.  Jag skrev om detta här: Var kommer alla tittarna ifrån? och här: Dags att lägga korten på bordet

Sedan tog det inte mer än två veckor innan man gjorde samma sak igen efter SM-kvartsfinalen J20 i ishockey mellan HV71 och Örebro. SM-kvartsfinalen som var JP:s andra webbsändning någonsin lockade alltså många fler tittare än finalen gjorde som sändes i TV4. 

Jönköpings-Posten har aldrig förklarat hur man kom fram till de överdrivna siffrorna och man gjorde aldrig några rättelser. Men den tiden verkar vara förbi. Hallpressen är i dag mer transparenta, tar en diskussion och förklarar gärna hur det hänger ihop.

Det går framåt.