Dags att lägga korten på bordet

Jönköpings-Posten gör många granskningar och avkräver många att lägga fram fakta. Det ingår liksom i nyhetsarbetet. Men hur är det med den egna transparensen när man själv går ut med oriktiga uppgifter?

Ja, helt plötsligt verkar det inte vara lika viktigt med transparens och att presentera korrekta uppgifter. Det är locket på.
Förra veckan skrev jag om att Jönköpings-Posten påstod att betydligt fler än ”närmare 15 000” personer hade sett deras premiärsändning på webben. Det var träningsmatchen i fotboll mellan superettanlagen J-södra och Husqvarna FF den 25 januari. Det märkliga är att JP själva under matchen och i slutet av matchen gick ut med helt andra uppgifter om hur många visningar/tittare matchen hade. Som mest skrev man om att det var 2500. Själv såg jag stora delar av matchen och såg i och för sig aldrig att visningarna var över 2000 men låt gå för att det var 2500 då.
En annan journalist förklarade den höga tittarsiffran så här:

”Det handlar sannolikt om ”påbörjade strömmar”. Dvs att 15 000 personer varit inne och tittat på mer eller mindre långa delar av matchen”

Det är dock osannolikt. Direktsändningen på webben gjordes via Youtube och det kan aldrig bli fler tittare än antal visningar. Alltså är max antalet tittare det som JP själv uppgav, 2500.
Så de ”närmare 15 000” kan inte handla om ”påbörjade strömmar” som journalisten ville göra gällande. Om det hade handlat om det så hade det också visat sig i Youtube-statistiken. Det innebär att det kan max handla om 2500 ”påbörjade strömmar”.
Om vi antar att det var ”påbörjade strömmar” oavsett 15 000 eller 2500 så är det märkligt att man omvandlar dessa till ”tittare”. Det är inte så man räknar ut antal tittare.
När det gäller SVT, TV4 med flera så är det MMS (Mediamätning i Skandinavien http://www.mms.se ) som mäter och analyserar TV-tittandet. Där använder man sig till exempel av ”starter” alltså påbörjade starter av sändningar. Sedan har man något som man kallar för webbpublik, genomsnittlig antal öppna webbläsare under programmets gång och man har även genomsnittlig tittartid.
Ett program kan ha 15 000 starter men det är inte detsamma som 15 000 tittare. Det är inte så man uppskattar antalet tittare. Man måste även titta på antal öppna webbläsare och tittartid för att få en rättvisare mätning. Läs gärna mer om hur MMS utför sina mätningar. http://www.mms.se/wp-content/uploads/_dokument/manualer/GylleneRegler/MMS_Gyllene_regler_Webb-TV_2013-07-01.pdf.
Så fungerar det för de stora kanalerna. När det gäller Youtube så fungerar det inte som MMS men det finns ändå statistik att tillgå för att uppskatta antal tittare eller åtminstone värdera visningarna.
Youtubestatistiken visar antal visningar och genomsnittlig tittartid. Med den statistiken kan man uppskatta antal tittare.
Det vi vet är att det var runt 2500 visningar under sändningen (Om man går på JP:s egna uppgifter). Det värdet som vi inte har är genomsnittlig tittartid på sändningsdagen. Det värdet kan jag inte se men administratören för JP:s Youtube-konto kan ta fram det. Och den siffran är viktig. Om 2500 visningar hade en genomsnittlig tittartid på fem minuter så kan man knappast säga att antalet som såg matchen var 2500. Om tittartiden däremot var 90 minuter så är det något helt annat. Man måste presentera flera värden. Men även om vi räknar alla visningar som tittare oavsett genomsnittlig tittartid så är ändå maxantalet 2500, enligt JP själva.
Hur kan då Jönköpings-Posten har fått så stora siffror som 15 000? Ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan det vara så att man räknat in statistik från de egna ingångssidorna till matchen. Man hade ju bäddat in Youtubeklippet/sändningen på egna sidor på jonkopingsposten.se och jnytt.se som man pushade hårt för innan matchen och det skulle kunna förklara en del av de höga siffrorna. Många har klickat sig in på själva ingångssidorna på Hallpressens egna nyhetswebbar men inte lika många har startat sändningen på Youtube. Det skulle även förklara varför Jönköpings-Posten internt säger att 12 000 tittare kom från JP och resten från Jnytt. Dessa ”15 000” kommer inte ifrån Youtube-statistiken för det hade då som sagt synts i antalet visningar där.
Det är dags för Mats Ottosson och Jönköpings-Posten att lägga fram faktan. Här krävs det en förklaring hur de har räknat ut antalet tittare.
En del kanske tycker att det egentligen inte är så mycket att bry sig om men det finns en annan sida av det här och det är att Jönköpings-Posten är ett vinstdrivande företag som lever i stor del på annonser och reklam. Om man då använder uppblåsta siffror för att sälja in olika tv-event till eventuella annonsörer så är det inget annat än falsk marknadsföring och ohederligt. Det är helt enkelt inte trovärdigt.
Jag vill veta hur 2500 visningar på en livesändning på Youtube nästan två månader senare kunde bli så många som över 15 000 tittare?
Det är något som Jönköpings-Posten måste förklara. Det är dags för Mats Ottosson att lägga korten på bordet.

 

Relaterat:

Läs även ”Var kommer alla tittarna ifrån?” som ger dig en bakgrund till det här inlägget.