Jag måste säga att jag såg inte den komma, att Jönköpings-Posten kan vinna priset som Årets Dagstidning 2018. 
Årets Dagstidning delas ut av Tidningsutgivarna TU – Medier i Sverige som är mediehusens egen branschorganisation.
Det är ett prestigefyllt pris och den kategorin som Jönköpings-Posten har blivit nominerad i är Årets Dagstidning Helhetspriset där man tittar på nytänk, mod och utveckling.
De två andra nominerade tidningarna är Sörmlands Media och Norrbottens Media.

Motiveringen för JP:s nominering:

Sent på tåget. Men viken spurt! Det har sprutat ut nya satsningar under 2017, enligt principen ”Låt oss prova!” TV, event, prenumerationsmodeller, gräv och poddar, inget är numera detta traditionella och familjeägda mediehus främmande. Den kulturförändring som den nominerade därmed ger prov på, framstår som nästintill sagolik. Därtill med en förtroendeingivande resultaträkning som ger bas för ytterligare nydanande experiment under 2018.

Det är helt riktigt som man skriver i nomineringen att man är sen på tåget. Jag har själv arbetat inom Hall Media och på min tid fanns det faktiskt ett rabiat motstånd mot nätet och det digitala.
Så här skrev jag i oktober 2013 när Hallpressen berättade om visioner och framtiden på ett av Marknadsföreningens frukostmöten.

“Hallpressen är ett mediehus som har förändrats bara på de sista åren. Nu går utvecklingen fort. Som Jönköpings-Postens redaktionschef Mats Ottosson sa: Om man gör som syndaren och skjuter upp allt till morgondagen får man en dag väldigt mycket att göra.
För mig som precis lämnat koncernen känns det speciellt intressant att höra ord som digitalt, utveckling och transparens. Vissa personer som driver den digitala utvecklingen hårdast framåt har jag personligen hört säga när jag själv pratade om det digitala att “Stig Fredriksson skulle vända sig i graven om han hörde detta”. Det fanns ett rabiat motstånd från många inom koncernen för bland annat det digitala. Och jag pratar om bara för ett par år sedan. Nu är det omvänt. Nu går det fort framåt. Men det heter ju, sent ska syndaren vakna och det är bra att Hallpressen äntligen har vaknat. Men är det för sent?”

För ungefär tio år sedan satt vi ett par medarbetare på en redaktion inom Hall Media och pratade om internet och journalistik. Jag sa då att det kommer en dag då Hall Media / Hallpressen kommer att tvingas till digitalisering och komma ut på nätet. Man kommer inte att ha något val om man vill överleva. Jag sa också att när man väl bestämmer sig för det så kommer det att gå fort. Frågan är bara om det är då är för sent eller inte.
Som svar fick man “aldrig i livet”, “det går ju bra för tidningen” mm.

Vi var framförallt två som fick ta stryk för vad vi tyckte. Det var nära på gatlopp. Speciellt vid ett tillfälle. Tidningen gav nämligen även ut en gratistidning och vi tyckte att den kunde man lika gärna lägga ut som pdf på nätet som läsarna kunde ladda ner. Den var ju ändå gratis. Nej, då hette det att man öppnade man upp för det nya och det gick ju inte för sig. Vi blev uppkallade till vd:n och det var då den dåvarande redaktionschefen sa: “Stig Fredriksson skulle vända sig i graven om han hörde detta”.
Man kan säga att mycket har förändrats sedan dess. Och det visade sig att jag fick rätt. Man väntade länge men när man väl bestämde sig så gick det fort.
Priset är välförtjänt i alla fall i fråga om mod. För mod är något som verkligen har krävts för att ändra på den kultur som funnits inom koncernens tidningar.

De senaste åren har varit mörka för Hall Media. Man har tvingats till kraftiga personalnedskärningar och omorganisationer som skapat missnöje hos medarbetarna. Man har visat förlustsiffror och sjunkande upplaga.
Branschen kommer att ha det fortsatt tufft men framtiden ser ljusare ut för Hall Media. Enligt uppgifter som Hall Media presenterade idag har man en annonstillväxt när resten av branschen tappar och man kan visa på positiva ekonomiska siffror. Upplagan på papperstidningen har under lång tid visserligen stadigt sjunkit men när det gäller digitala abonnemang så ökar man.
Under 2018 kommer Hall Media fortsätta att fokusera på det digitala.