Jag sitter och läser en krönika i JKPG News undertecknad tidningens vd och ansvarige utgivare Mats Ottosson. Jag skrattar gott åt denna smörja.

Upprinnelsen till krönikan är att Mats Ottosson ville testa “gammelmedia” genom att få in en JKPG News-annons i Jönköpings-Posten. Annonsens budskap är att innehållet på nättidningen JKPG News minsann är olåst. Detta skulle vara ett direkt svar på att Hallpressen har lagt en stor del av sitt innehåll bakom betalvägg.
Och Ottosson fick naturligtvis nej. Och att JP säger nej är ju egentligen inte så konstigt, något som Hallpressens ansvarige utgivare Marie Johansson Flyckt också förklarar i P4 Jönköping.
– Det är kutym att man inte annonserar hos direkta konkurrenter på det här sättet. Det är inget konstigt att vi säger nej. Jag ser det snarare som en PR-kupp. Jag tycker att det smickrande att JKPG News vill annonsera hos oss. De har också insett att det är bästa sättet att nå ut till publiken i vårt område. Och det är bra men vi konkurrerar hellre men vår journalistik än genom pajkastning.
Ouch, skulle man kunna säga. Well said, well played Marie.

Så långt egentligen inga konstigheter men så börjar Mats Ottosson att svamla om yttrandefrihet. Hela krönikan handlar om att Ottosson menar att JP genom att neka att ta in annonsen har inskränkt hans yttrandefrihet. Vilken smörja. Man tar sig för pannan.
Mats Ottosson skriver att han minsann har “36 års erfarenhet av publicistiska frågor och har varit ansvarig utgivare i hyfsat många år”.
Som att det på något sätt skulle ge legitimitet åt hans annonskrav.
Mats Ottosson försöker alltså att få det att se ut som att det skulle handla om yttrandefrihet.

Men det handlar ju inte alls om yttrandefrihet. Att Mats “jag har 36 års erfarenhet av publicistiska frågor och har varit ansvarig utgivare i hyfsat många år” Ottosson inte förstår detta är en gåta. Man blir mörkrädd när man tänker på att en publicist med 36 års erfarenhet inte ens kan skilja på ett kommersiellt beslut och censur.
Det är ingen som inskränkt hans yttrandefrihet. Ottosson får faktisk fritt uttrycka sig. I sina egna kanaler. Hallpressen har inte försökt att tysta Ottosson. Hallpressen har tagit ett affärsmässigt beslut när det gäller sin egen produkt och det är helt i sin ordning.

Något som Ottosson också skriver: – Varje utgivare har självklart rätt att själv bestämma vad som publiceras i sina tidningar, även rätt att driva sina egna teser och principer. Ansvariga utgivarens unikt suveräna roll är en viktig del av tryckfrihetslagstiftningen.
Så varför lipa?
Yttrandefrihet enligt Wikipedia “omfattar en frihet att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning.”
Men att åberopa yttrandefriheten när man inte får in en annons hos konkurrenten är ett plump försök att blanda korten för läsarna. Inte speciellt ärligt.

JP har inte gjort sig skyldig till något brott mot yttrandefriheten genom att neka en konkurrents annons. Det är inte var mans rättighet att få en annons införd i en kommersiell tidning. Inte heller är det var mans rättighet att få in till exempel en insändare. Det är upp till tidningen att bestämma.

Jag håller med Marie Johansson Flyckt. Det här är ett försök till PR-kupp för att få genomslag, något som Ottosson själv också erkände när han fick uttala sig i radion på morgonen. När man sållat i allt svammel.
Det är intressant att se hur Mats Ottosson numera har bytt fot. Ottosson var ju tidigare ansvarig utgivare på Jönköpings-Posten och senare för Hallpressens alla tidningar.

Då var gratis minsann inte gott. Jag kommer ihåg en företagsträff på Jönköpings-Posten som samlade mest medie- och kommunikationsfolk. Där stod Mats Ottosson och Marie Johansson Flyckt och pratade om Hallpressen och Jönköpings-Posten, om den digitala utvecklingen och om journalistik.
Mats Ottosson gjorde sig då lustig över gratistidningen Jönköping Nu. Det var liksom inte någon kvalité på gratisnyheterna. Han visste inte då att jag satt på denna träff som anställd på just Jönköping Nu.
Det gick bra då att håna Jönköping Nu och gratisnyheter.
Sedan dess har Hallpressen köpt Jönköping Nu, Ottosson har fått lämna Hallpressen och nu är gratis tydligen gott. Så kan det gå.

Och så one more thing. Hur har JKPG News själva det egentligen med “yttrandefriheten”? Får vem som helst annonsera hos JKPG News? Kan vem som helst få en insändare publicerad där?
Skulle Hallpressen få annonsera i JKPG News med till exempel annonsbudskapet att Jönköpings-Posten minsann har kvalitetsjournalistik? Och bättre räckvidd?
Jag hör det öronbedövande ljudet av krossat glas på Östra Storgatan 66 i Jönköping.

Uppdaterat.  JKPG News systertidningar Linköping News och Norrköping News har även de nekats att annonsera hos de lokala konkurrenterna Corren respektive Norrköpings Tidningar. Ansvarig utgivare för samtliga tidningar Mats Ottosson har skrivit exakt samma krönika i alla tre tidningarna. Det är bara konkurrentens namn som byts ut.