Rasisttrafiken ger klirr i kassan

Journalistik i dag handlar om klick och därför är det viktigt att hitta nyheter som kan bli virala. Men hur långt är man beredd att gå för att generera trafik till den egna nyhetssajten?

För det är inte bara klipp med söta katter som blir virala. En typ av nyheter som lätt blir virala är det som handlar om invandring, flyktingar, asylsökanden och ensamkommande barn. Dessa artiklar delas friskt på sociala medier och på rasistiska sajter och genererar ofta enormt mycket trafik. Och statistik är hårdvara. Bra siffror drar annonsörer och annonstrafik och det ger i sin tur klirr i kassan.

Men hur förhåller sig media egentligen till rasisttrafiken?
Tänk om man iskallt räknar med den och till och med pushar för fler av den typ av nyheter och vinkla för att driva in mer trafik? Kan man verkligen vara så cynisk?
Jag har faktiskt hört att man i ett mediehus fört just den typ av resonemang och diskussion. Det finns personer som vill vrida lite åt de hållet för de är väl medvetna om att det faktiskt drar läsare och att dess nyheter sprids lätt. Då pratar vi om traditionell media och inte om alternativa.

För om statistiken mångfaldigas när man skriver en viss typ av nyheter så kanske man per automatik drar åt det hållet?

Jag har tidigare skrivit om hur den här trafiken kan få statistiken att skjuta i höjden. Flera gånger har tidningarna dessutom gått ut med att de ha slagit besöksrekord. De måste ha varit väl medvetna om vilka nyheter som skapat trafiktillströmningen.