Välj en sida

I går släppte Jmini en ny design på sin nyhetssajt. Endast en mindre ansiktslyftning. Jag hade dock förväntat mig mer. Men ett stort plus är att man offentliggör sin besöksstatistik. 
Det var faktiskt inte så mycket förändringar utan mest designjusteringar. Visst, sajten ger ett renare helhetsintryck men ingen wow-upplevelse. Den största förändringen var en ny logga.
Enligt Daniel Bacelj som är ansvarig utgivare är designen ”enklare, tydligare, snabbare och snyggare”. Och det kan jag hålla med honom om.
Sajten ser bättre ut men ska jag vara riktigt ärlig så hade jag väntat mig lite mer.

Men det mest intressanta tycker jag inte är den nya designen utan att Jmini nu offentliggör sin besöksstatistik.
Det gör man via en tjänst som heter KIA-index som är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser. KIA-index ägs och drivs av Sveriges Annonsörer som är en intresseorganisation för landets annonsörer. Du kan läsa mer om KIA-index på kiaindex.se.

Jag tycker att det bra att man är med i KIA-index. Som medieföretag så bör man vara transparent med sina besökssiffror. Det är bra gentemot annonsörerna.
I dag är det bara Jnytt och nu då också Jmini av de lokala medieföretagen som är med i KIA-index .
Jönköpings-Posten redovisar sin statistik via tjänsten Ocast.

Vecka 8 hade JP drygt 75 500 unika besökare, vecka 7 hade man  64 034, vecka 6 låg siffran på 73 794 och vecka 5 på drygt 66 000.  Därmed intar Hallpressen både första- och andraplatsen i besöksligan i Jönköping.

Uppstickaren JKPG Live som startade igång sin nyhetssajt innan sommaren förra året är inte heller med i KIA-index men finns med i SIS-index som är en liknande tjänst som är gratis.

Hur ser det då ut med besöksstatistiken på de olika mediesajterna?
Ja, Jnytt toppar överlägset med stadigt över 100 000 unika besökare i veckan. Man har pendlat i år mellan 105 000 och 120 000.
Jmini har över 50 000 unika besökare i veckan. Vecka 8 hade man över 54 000.

JKPG Live hade vecka 8 drygt 35 000 unika besökare. JKPG Lives siffror är väldigt upp och ner. Vecka 2 i år hade man till exempel drygt 20 000, vecka 3 hade man 37 916, vecka 4 dippade man ner till 29 434, vecka 5 gick man upp över 40 000 och så toppnoteringen hade man vecka 6 då man precis tog sig över 77 000 unika besökare.

Vecka 7 var man nere på 38 463 och så senaste veckan med statisk vecka 8 alltså 35 335. Undrar vad som hände på sajten vecka 6 då man nådde över 77 000?
Bra av JKPG Live får man väl ändå säga då man inte har funnits så länge. JKPG Live har ökat över förväntan enligt tidigare uttalanden av Andreas Söderlund som är redaktionschef.
Både Jmini och JKPG Live har dock en bra bit kvar upp till Jnytt:s siffror. I år som jag nämnde tidigare är de unika besöken mellan 105 000 och 120 000.
Men Krister Leimola och Daniel Bacelj på Jmini har siktet inställt på att ta fajten om att bli Smålands största nyhetssajt och gå om Jnytt.
Och JKPG Live gör heller ingen hemlighet av att man också är ute efter förstaplatsen. Så det är fullt krig därute.