– Det här ser inte bra ut. De stora sportkedjorna ger trovärdighet åt en produkt som hör hemma i en kristallbod eller new age-shop. Det hör inte hemma i en sportaffär. Men idrottsstjärnor är tacksamma offer för de är så vidskepliga. De griper efter varje halmstrå som kan göra skillnad, säger Pekka Strandroth från Habo som anmälde Stadium redan förra året hos Konsumentverket för vilseledande marknadsföring.
Den här typen av produkter har funnits tidigare under andra namn men det är Power Balance som har fått det största genomslaget bland annat på grund av att kända idrottsprofiler som till exempel basketspelaren Shaquille O’Neal och ishockeyspelaren Teemu Selänne har marknadsfört produkten.
Armbandet är gjort i ett silikonmaterial och i armbandet finns en rund bit av polyesterfilm med ett hologram som påstås har effekter på balansen och rörligheten. Denna ska enligt produktföretaget programmerats så att det ska bland annat ge bättre balans.
På Team Sportia har man ett informationsblad om produkten där det bland annat står:
”Genom att använda Power Balance produkter får du en bättre balans vilket hjälper dig både i ditt vanliga liv men framförallt när du idrottar där bra balans kan vara skillnaden med succé och fiasko”.
– Det är pinsamt att Intersport, Stadium och Team Sportia säljer den här typen av produkter. Vad tror de egentligen, att det är ok att sälja dem bara för att det är en stor efterfrågan på dem? Jag är besviken på dem, det är synd att folk ska köpa dessa armband på felaktiga grunder, säger Pekka Strandroth.
Pekka Strandroth är dataingenjör och driver en blogg om kritisk tänkande kring bland annat pseudovetenskap och han anmälde Stadium till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Anmälan gällde främst deras online-försäljning av produkten. Stadium valde då att ta bort produkten direkt ur sitt online-sortiment och Konsumentverket tog inte upp ärendet.
Och Stadium fortsatte att sälja den i butikerna.
– Det finns inga vetenskapliga bevis för att armbandet skulle ha någon effekt. Det finns ingen energi överhuvudtaget, ingenting av mäta. Jag har svårt att tänka mig att företagen inte skulle veta om att de håller på med vilseledande marknadsföring. De kan tyvärr fortsätta att sälja armbandet därför att ingen säger till dem. Därför det var viktigt att anmäla, någon måste säga ifrån, säger Strandroth.
Om publiceringen Den här bloggposten är en del av en granskning som jag gjorde på gratistidningen Jönköping Nu. Den publicerades först i papperstidningen och sedan på Lokalmedia Nu:s nättidning Nutidningen 2011-09-07. Nättidningen finns inte kvar längre. Här kan du läsa den cachade versionen som finns kvar.
Relaterade artiklar i granskningen om armbandet Power Balance
”Magiska armband” – Funkar eller bara bluff?
Publicerad: 27 september, 2011
För ett par veckor sedan gjorde jag en granskning om ett silikonarmband som heter Power Balance och det resulterade i en artikelserie i Jönköping Nu.
Intersport följer de andra
Publicerad: 15 september, 2011
JÖNKÖPING | Efter vår granskning av silikonarmbandet Power Balance har den ena sportbutiken efter en andra valt att ta bort det från hyllorna. Nu har turen kommit till Intersport på A6.
Team Sportia drar in ”magiskt” armband
Publicerad: 9 september, 2011
JÖNKÖPING | Med anledning av Jönköping Nu:s granskning av det ”magiska” armbandet Power Balance så väljer Team Sportia i Jönköping att dra in produkten.
Tvivelaktiga säljmetoder
Publicerad: 7 september, 2011
JÖNKÖPING | För att övertyga sina kunder att köpa Power Balance-armbandet så gör personalen olika tester. Ett av dem är ett balanstest.
Stadium drar in ”magiskt” armband
Publicerad: 7 september 7, 2011
JÖNKÖPING | Ett par dagar efter att Jönköping Nu började att granska armbandet Power Balance har Stadium på A6 i Jönköping valt att ta bort produkten från hyllorna.
Armbandet en känslig fråga
Publicerad: 7 september 7, 2011
JÖNKÖPING | Vill man prata om armbandets magiska krafter går det nästan inte att få stopp på säljarna och de som marknadsför produkten. Men när man ifrågasätter armbandet så blir det tystnad.
Kritik mot ”magiska” armband
Publicerad: 7 september, 2011
En produkt som påstås ha närmast magiska krafter säljs hos de stora sportkedjorna. Det är armbandet Power Balance som har blivit en försäljningssuccé runt om i världen. Men nu höjs det röster för att produkten är en ren och skär bluff.